ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREHandel emisjami CO2
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU


KONTAKT




Wiadomości z rynku uprawnień do emisji CO2 07.07 - 18.07.2014 (nr 13/2014)
23.07.2014r. 13:03

W okresie od 7 do 18 lipca br. rynek uprawnień do emisji CO2 charakteryzował się trendem wzrostowym.
Uprawnienia do emisji EUA znajdowały się w przedziale cenowym 5,45-6,24 EUR/t dla kontraktu DEC14. Najniższe notowanie cenowe uprawnienia EUA osiągnęły 7 lipca br., natomiast najwyżej notowany poziom wystąpił 17 i 18 lipca br. Ceny jednostek CER w ww. okresie kształtowały się na poziomie 0,12-0,17 EUR/t, natomiast jednostki ERU wyceniano na poziomie 0,10 EUR/t.

Notowania uprawnień EUA i jednostek CER oraz ERU w kontraktach terminowych na grudzień 2014 r. (ECX)

Ceny uprawnień EUA w kontrakcie terminowym na grudzień 2014 (DEC14) na giełdzie ECX w EUR/t 7 lip 8 lip 9 lip 10 lip 11 lip 14 lip 15 lip 16 lip 17 lip 18 lip
Cena otwarcia 5,67 5,55 5,78 5,83 5,60 5,76 5,90 5,96 6,07 6,24
Cena maksymalna 5,71 5,80 5,84 5,84 5,80 5,91 6,02 6,09 6,24 6,24
Cena minimalna 5,45 5,55 5,74 5,61 5,60 5,73 5,88 5,91 5,90 5,96
Cena zamknięcia 5,60 5,76 5,83 5,71 5,75 5,91 5,96 6,06 6,15 6,02
Wolumen obr. (tyś. ton) 18072 9232 8452 11204 8887 10953 11575 17729 23900 10937


Ceny jednostek CER w kontrakcie terminowym na grudzień 2014 (DEC14) na giełdzie ECX w EUR/t 7 lip 8 lip 9 lip 10 lip 11 lip 14 lip 15 lip 16 lip 17 lip 18 lip
Cena otwarcia N/A 0,16 0,17 0,16 0,12 0,15 0,16 0,16 0,15 0,17
Cena maksymalna N/A 0,16 0,17 0,16 0,16 0,16 0,17 0,17 0,15 0,17
Cena minimalna N/A 0,16 0,15 0,13 0,12 0,14 0,15 0,15 0,15 0,15
Cena zamknięcia N/A 0,16 0,15 0,14 0,16 0,16 0,15 0,15 0,15 0,15
Wolumen obr. (tyś. ton) 0 10 56 16 553 79 50 1 149 510 23


Ceny jednostek ERU w kontrakcie terminowym na grudzień 2014 (DEC14) na giełdzie ECX w EUR/t 7 lip 8 lip 9 lip 10 lip 11 lip 14 lip 15 lip 16 lip 17 lip 18 lip
Cena otwarcia N/A N/A N/A 0,10 N/A N/A N/A N/A N/A N/A
Cena maksymalna N/A N/A N/A 0,10 N/A N/A N/A N/A N/A N/A
Cena minimalna N/A N/A N/A 0,10 N/A N/A N/A N/A N/A N/A
Cena zamknięcia N/A N/A N/A 0,10 N/A N/A N/A N/A N/A N/A
Wolumen obr. (tyś. ton) 0 0 120 0 0 0 0 0 0 100




Najważniejsze informacje z rynku uprawnień do emisji CO2

Komisja ds. Zmian Klimatu Unii Europejskiej zatwierdziła proponowaną listę sektorów przemysłowych uznawanych za narażone na występowanie zjawiska „carbon leakage” w latach 2015-2019. Poparty przez Komisję ds. Zmian Klimatu dokument został przygotowany i opublikowany 5 maja br. Dokument obejmuje wykaz gałęzi przemysłu, które ze względu na różne kryteria określone unijnym prawem mogą być narażone na przenoszenie działalności poza granice Unii Europejskiej. Powodem relokacji miałyby być zbyt wysokie koszty realizacji założeń unijnej polityki klimatycznej. Komisja Europejska będzie mogła oficjalnie przyjąć dokument za trzy miesiące, czyli po okresie jego weryfikacji przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej.

Australijski parlament zagłosował za rezygnacją z obowiązującego podatku carbon, który nakładał na największych emitentów w kraju obowiązek uiszczania opłaty w wysokości 24,15 AUD za każdą tonę ekwiwalentu CO2 uwolnionego do atmosfery. O rezygnację Australii z podatku carbon walczył obecny premier, Tony Abbott, który przed wyborami we wrześniu 2013 r., po których przejął władzę w Canberze, uczynił z tego zagadnienia punkt przewodni kampanii wyborczej. Zdaniem polityka likwidacja opodatkowania przyczyni się do rozwoju australijskich firm oraz pomoże w obniżeniu rachunków za energię elektryczną gospodarstw domowych.

Wielka Brytania domaga się głębszej, niż proponowana przez Komisję Europejską i Niemcy, reformy strukturalnej Europejskiego Systemu Handlu Emisjami. Zamiast wprowadzania rezerwy stabilizacyjnej rynku Carbon, rząd w Londynie chce permanentnego unieważnienia setek milionów uprawnień do emisji CO2. Wielka Brytania przygotowała raport na temat swojej wizji Europejskiego Systemu Handlu Emisjami w nadchodzącej dekadzie. Wynika z niego, że w latach 2021 - 2030 europejski rynek carbon wymagać będzie strukturalnej reformy o bardzo szerokim zasięgu, która pomogłaby firmom w redukcji emisji CO2, ochroniła je przed utratą konkurencyjności w starciu z przedsiębiorstwami spoza Unii Europejskiej, a także sprzyjałaby rozwojowi niskoemisyjnych technologii.

Ministerstwo Środowiska poinformowało, że dzięki środkom finansowym pozyskanym przez Polskę z redukcji emisji CO2 389 budynków użyteczności publicznej zostało poddanych modernizacji. Prace te pozwolą na zaoszczędzenie emisji na poziomie ok. 49 000 ton CO2 rocznie, dzięki oszczędności energii cieplnej i elektrycznej. Chodzi o projekty w ramach pierwszej części Systemu Zielonych Inwestycji (Green Investment Scheme – GIS), czyli zarządzania energią w budynkach użyteczności publicznej. Łącznie na modernizację obiektów przeznaczono niemal 73 mln PLN.

W stanie Teksas w Stanach Zjednoczonych startuje budowa największej na świecie instalacji do wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla (CCS) przy opalanej węglem elektrowni W.A. Parish. Instalacja ma zostać uruchomiona w 2016 r., rocznie ma wychwytywać ok. 1,5 mln ton dwutlenku węgla przy użyciu metody aminowej.

3 lipca br. Unia Europejska sprzedała 1,873 miliona uprawnień do emisji CO2 po cenie 6,07 EUR/t na aukcji zorganizowanej przez Giełdę EEX. Zainteresowanie aukcją opiewało na 13,624 mln ton.

4 lipca br. na aukcji zorganizowanej przez Giełdę EEX, Niemcy sprzedały 2,352 mln ton uprawnień do emisji EUA po cenie 6,00 EUR/t. Zainteresowanie aukcją opiewało na około 12,56 mln uprawnień.



Pragniemy podkreślić, iż powyższe wiadomości są przygotowane przez zespół pracowników Wydziału Obrotu Uprawnieniami do Emisji CO2 w Departamencie Skarbu w PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. na podstawie przeprowadzonych analiz oraz przy użyciu dostępnych źródeł. Otrzymane przez Państwa wiadomości mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 68 Kodeksu Cywilnego. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. nie bierze odpowiedzialności za decyzje handlowe podjęte na podstawie dostarczonych informacji.
Wydziału Obrotu Uprawnieniami do Emisji CO2 w Departamencie Skarbu w PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2019
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE