W okresie od 3 listopada do 14 listopada br. rynek uprawnień do emisji CO2 charakteryzował się dużą zmiennością cenową. W tym czasie można było zaobserwować trend wzrostowy.
Uprawnienia do emisji EUA znajdowały się w przedziale cenowym 6,28-6,86 EUR/t dla kontraktu DEC14. Najniższe notowanie cenowe uprawnienia EUA osiągnęły 3 listoada br., natomiast najwyżej notowany poziom 13 listopada br. Ceny jednostek CER w ww. okresie kształtowały się na poziomie 0,08-0,10 EUR/t, natomiast jednostki ERU wyceniano na poziomie 0,07-0,08 EUR/t.
Notowania uprawnień EUA i jednostek CER oraz ERU w kontraktach terminowych na grudzień 2014 r. (ECX)
Ceny uprawnień EUA w kontrakcie terminowym na grudzień 2014 (DEC14) na giełdzie ECX w EUR/t | 3 lis | 4 lis | 5 lis | 6 lis | 7 lis | 10 lis | 11 lis | 12 lis | 13 lis | 14 lis |
Cena otwarcia | 6,31 | 6,60 | 6,47 | 6,68 | 6,56 | 6,78 | 6,74 | 6,83 | 6,80 | 6,80 |
Cena maksymalna | 6,60 | 6,67 | 6,68 | 6,70 | 6,77 | 6,81 | 6,83 | 6,85 | 6,86 | 6,82 |
Cena minimalna | 6,28 | 6,45 | 6,44 | 6,58 | 6,49 | 6,67 | 6,68 | 6,73 | 6,70 | 6,58 |
Cena zamknięcia | 6,59 | 6,49 | 6,65 | 6,61 | 6,76 | 6,71 | 6,81 | 6,85 | 6,79 | 6,60 |
Wolumen obr. (tyś. ton) | 21350 | 21768 | 15005 | 12482 | 17515 | 9462 | 12648 | 18554 | 17626 | 19492 |
Ceny jednostek CER w kontrakcie terminowym na grudzień 2014 (DEC14) na giełdzie ECX w EUR/t | 3 lis | 4 lis | 5 lis | 6 lis | 7 lis | 10 lis | 11 lis | 12 lis | 13 lis | 14 lis |
Cena otwarcia | 0,10 | 0,08 | 0,08 | 0,10 | 0,10 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | N/A |
Cena maksymalna | 0,10 | 0,09 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | N/A |
Cena minimalna | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | 0,08 | 0,09 | N/A |
Cena zamknięcia | 0,09 | 0,09 | 0,10 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | 0,09 | 0,08 | 0,09 | N/A |
Wolumen obr. (tyś. ton) | 478 | 139 | 430 | 36 | 145 | 52 | 5 | 239 | 282 | 0 |
Ceny jednostek ERU w kontrakcie terminowym na grudzień 2014 (DEC14) na giełdzie ECX w EUR/t | 3 lis | 4 lis | 5 lis | 6 lis | 7 lis | 10 lis | 11 lis | 12 lis | 13 lis | 14 lis |
Cena otwarcia | N/A | 0,07 | 0,08 | N/A | N/A | 0,08 | N/A | N/A | N/A | N/A |
Cena maksymalna | N/A | 0,07 | 0,08 | N/A | N/A | 0,08 | N/A | N/A | N/A | N/A |
Cena minimalna | N/A | 0,07 | 0,07 | N/A | N/A | 0,08 | N/A | N/A | N/A | N/A |
Cena zamknięcia | N/A | 0,07 | 0,08 | N/A | N/A | 0,08 | N/A | N/A | N/A | N/A |
Wolumen obr. (tyś. ton) | 0 | 400 | 112 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Najważniejsze informacje z rynku uprawnień do emisji CO2
19 listopada 2014 r. odbędzie się w Warszawie Konferencja III Emission Trading Summit, adresowana do osób zajmujących się handlem uprawnieniami do emisji CO
2. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. jest Patronem Generalnym ww. Konferencji, Powyższe wydarzenie stanowi doskonałą okazję do wymiany doświadczeń uczestników rynku uprawnień do emisji umożliwiającym zawieranie kontaktów biznesowych skutkujących późniejszą kooperacją handlową.
Komisja Europejska przedstawiła dane dotyczące dotychczasowej liczby wymienionych jednostek Carbon (CER / ERU) na uprawnienia do emisji EUA w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami EU ETS. Od momentu uruchomienia możliwościi wymiany jednostek carbon na EUA w Rejestrze Unii operatorzy objęci EU ETS wymienili w sumie 157,36 mln jednostek. Od maja 2014 r., kiedy KE publikowała dane na ten temat, liczba wymienionych jednostek wzrosła o 24,54 mln.Spośród wymienionych jednostek 79,83 mln stanowiły jednostki poświadczonej redukcji emisji (CER), a 77,53 mln jednostki redukcji emisji (ERU).
Międzyrządowy Panel ds. Zmian Klimatu (IPCC) zaopiniował, że do końca stulecia emisja netto gazów cieplarnianych powinna zostać zredukowana do zera. Takiemu rozwiązaniu zdecydowanie sprzeciwia się Polska i inne państwa z wysokoemisyjnymi gospodarkami. W opublikowanym ostatnio przez IPCC raporcie, naukowcy wskazują, że aby powstrzymać wzrost globalnej temperatury powietrza do niebezpiecznego średniego poziomu 5 stopni Celsjusza powyżej tej z czasów przedindustrialnych, do 2100 r. konieczne jest wycofanie z użycia kopalnych surowców energetycznych. Kilka państw członkowskich, Szwecja, Belgia, Holandia, Francja i Niemcy, zaproponowało włączenie raportu IPCC do unijnej polityki klimatyczno-energetycznej. Takiemu zabiegowi sprzeciwiły się jednak: Polska, Czechy, Bułgaria oraz Łotwa.
Szef rządu w Canberze, Tony Abbott, broni prowadzonej przez jego gabinet polityki klimatycznej.
Wskazuje, że skupia się ona na rzeczywistej redukcji emisji CO
2, a nie na hipotetycznych założeniach, co do długoterminowych obniżek poziomu uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych. Premier Abbott zapewnia, że dzięki przyjętemu przez władze Australii Planowi Działań Bezpośrednich, który zakłada płacenie emitentom za obniżenie ilości uwolnionych szkodliwych substancji, kraj wywiąże się ze swojego celu redukcji emisji CO
2 o 5% poniżej poziomu z 2000 r. do 2020 r.
12 listopada w Pekinie prezydenci USA i Chin ogłosili cele klimatyczne swoich krajów po 2020 r. USA zobowiązały się do obniżenia emisji CO
2 o 26-28% poniżej poziomu z 2005 r. do 2025 r. Oznacza to, że w stosunku do danych o emisji CO
2 z 1990 r. Stany Zjednoczone zamierzają zredukować poziom uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych o 15-17%. W tym samym czasie UE zmniejszy swoją emisję o co najmniej 35%. Tymczasem Chiny zobowiązały się do osiągnięcia maksymalnego poziomu emisji swojej gospodarki do 2030 r. Szacuje się, że zostanie on osiągnięty na poziomie ok. 17-20 mld ton ekwiwalentu CO2, czyli emisja gazów w tym kraju wyniesie na koniec przyszłej dekady ok. 12-13 mld ton CO
2.
13 listopada br. Unia Europejska sprzedała 1,873 miliona uprawnień do emisji CO
2 po cenie 6,78 EUR/t na aukcji zorganizowanej przez Giełdę EEX.
14 listopada br. na aukcji zorganizowanej przez Giełdę EEX, Niemcy sprzedały 2,352 mln ton uprawnień do emisji EUA po cenie 6,70 EUR/t.
Pragniemy podkreślić, iż powyższe wiadomości są przygotowane przez zespół pracowników Wydziału Obrotu Uprawnieniami do Emisji CO
2 w Departamencie Skarbu w PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. na podstawie przeprowadzonych analiz oraz przy użyciu dostępnych źródeł. Otrzymane przez Państwa wiadomości mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 68 Kodeksu Cywilnego. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. nie bierze odpowiedzialności za decyzje handlowe podjęte na podstawie dostarczonych informacji.