ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREHandel emisjami CO2
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU


KONTAKT




Handel EUA a MIFID 2
06.02.2019r. 13:23

Natalia Jankowska, Associate, Praktyka Infrastruktury i Energetyki DZP
Jeżeli operator instalacji EU ETS zamierza w 2019 r. handlować kontraktami pochodnymi na EUA, to w pierwszym kwartale 2019 r. musi przeprowadzić testy weryfikujące czy może handlować pochodnymi EUA bez zezwolenia KNF na prowadzenie działalności maklerskiej. Najpóźniej do 30 kwietnia 2019 r. musi też poinformować KNF.
EU ETS

W ciągu ostatniego roku cena jednostek EUA wzrosła kilkukrotnie. Utrzymujące się na wysokim poziomie ceny EUA stanowią niemałe wyzwanie dla tych przedsiębiorstw przemysłowych, które należąc do europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji EU ETS, nie otrzymują wystarczającej liczby EUA do wypełnienia obowiązku ich umorzenia. Problem może dotyczyć m.in. energetyki, rafinerii, hutnictwa, cementowni, zakładów chemicznych czy producentów papieru. Wśród możliwych przyczyn tej raptownej zmiany w wycenie EUA wskazuje się zwiększające się zainteresowanie tym instrumentem pośród banków, domów maklerskich i innych instytucji finansowych. Od początku 2018 r. bowiem wszystkie bez wyjątków kontrakty dotyczące EUA są instrumentami finansowymi.

MIFID 2: EUA zawsze instrumentem finansowym

Od początku 2018 r. stosuje się w UE dyrektywę MIFID 2 w sprawie rynków instrumentów finansowych1 i od tego momentu wszystkie umowy i transakcje dotyczące uprawnień do emisji CO2 stały się instrumentem finansowym. Jest to bardzo istotna zmiana w stosunku do poprzedniego stanu prawnego. Przed rozpoczęciem stosowania dyrektywy MIFID 2, kontrakty EUA spot nigdy nie były uznawane za instrument finansowy. Instrumentem finansowym były jedynie niektóre kontrakty pochodne (w szczególności terminowe) odnoszące się do CO2.

Wyłączenie spod MIFID 2

Co do zasady, firma która zawiera transakcje będące instrumentami finansowymi - także wtedy gdy zawiera je tylko na własny rachunek a nie na rzecz osób trzecich - musi posiadać zezwolenie KNF2 na prowadzenie działalności maklerskiej, czyli być licencjonowanym domem maklerskim. Na zasadzie wyjątku, dyrektywa MIFID 2, a za nią polska ustawa o obrocie instrumentami finansowymi3 , wyłączyły określone podmioty i rodzaje działalności z obowiązku uzyskania zezwolenia KNF. Przykładowo, operatorzy instalacji EU ETS, którzy przed zmianami wynikającymi z MIFID 2 handlowali kontraktami pochodnymi na CO2 będącymi instrumentami finansowymi, najprawdopodobniej najczęściej korzystali z wyłączenia dla podmiotów zawierających transakcje na własny rachunek4. Pod MIFID 2 to wyłączenie zostało jednak istotnie ograniczone i nie obejmuje już instrumentów pochodnych dotyczących towarów oraz uprawnień do emisji. Dla operatów instalacji EU ETS wprowadzono jednak w MIFID2 nowe, dedykowane wyłączenie, tzn. podmioty te mogą wyłączyć się spod obowiązku przekształcenia się w dom maklerski, jeżeli zawierają wyłącznie transakcje spotowe na CO2 i nie prowadzą żadnej innej działalności inwestycyjnej (czyli żadnej innej działalności mającej za przedmiot instrumenty finansowe).

Jeżeli jednak spółka prowadząca instalację EU ETS chciałaby zabezpieczyć swój portfel transakcjami terminowymi na CO2, do takich transakcji nie można już zastosować powyższego wyłączenia. W takiej sytuacji, aby uniknąć konieczności uzyskania zgody KNF na prowadzenie działalności maklerskiej, operator instalacji EU ETS ma do dyspozycji jedynie tzw. wyłączenie dla działalności dodatkowej (ancillary activity exemption)5. Korzystać mogą z niego jednak tylko ci przedsiębiorcy, którzy:
- po pierwsze, dokonali obliczenia rozmiaru ich działalności handlowej pozwalającej stwierdzić czy spełniają określone testy kwalifikujące ich do wyłączenia - obliczeń należy dokonać do dnia 31 marca roku kalendarzowego, w którym przedsiębiorca korzysta z wyłączenia dla działalności dodatkowej;
- po drugie, zawiadomili KNF o zamiarze korzystania z tego wyłączenia w ciągu miesiąca od dokonania obliczeń, ale nie później niż do 30 kwietnia roku.

Sposób przeprowadzenia obliczeń został opisany w jednym z rozporządzeń delegowanych do dyrektywy MIFID 26. Mimo wyjaśnień i dodatkowych opinii europejskiego organu nadzoru ESMA przedsiębiorcy wykonujący testy działalności dodatkowej nadal muszą się mierzyć z wieloma wątpliwościami i brakiem potrzebnych do obliczeń danych.

Warto zwrócić też uwagę, że choć dyrektywa MIFID 2 stosowana jest od początku 2018 r., a ustawa ją wdrażająca weszła w życie w kwietniu ubiegłego roku, to zgodnie ze stanowiskiem KNF8 dopiero od 2019 r. konieczne jest zawiadomienie KNF o korzystaniu z wyłączenia dla działalności dodatkowej aby móc skutecznie z niego korzystać.

Praktyczne konsekwencje dla operatorów instalacji EU ETS

Jeżeli operator instalacji EU ETS planuje w 2019 r. zabezpieczać cenę EUA w kontraktach pochodnych, to musi albo przekształcić się w dom maklerski albo skutecznie wyłączyć się spod tego obowiązku, co możliwe jest jednak wyłącznie przez dokonanie odpowiednich obliczeń najpóźniej do 31 marca 2019 r. oraz zawiadomienie KNF do 30 kwietnia 2019 r.

Nie można też zapomnieć, że pochodne instrumenty finansowe zawierane poza rynkami regulowanymi (tzn. zawarte na MTF, OTF i OTC), a więc także bilateralne kontrakty pochodne dotyczące uprawnień do emisji, objęte są obowiązkami wynikającymi z rozporządzenia EMIR9. Niezależnie od tego czy przedsiębiorca korzysta z wyłączenia spod MIFID 2 (np. wspomnianego wyłączenia dla operatora instalacji EU ETS lub dla działalności dodatkowej), każdy podmiot nabywający lub sprzedający EUA w kontraktach pochodnych ma co najmniej obowiązek:
- bieżącego raportowania zawartych transakcji do repozytorium transakcji oraz
- okresowego uzgodnienia portfeli kontraktów ze swoimi kontrahentami.


Przypisy:

1 Markets In Financial Instruments Directive 2014/65/EU
2 Komisja Nadzoru Finansowego.
3 Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
4 Tzw. wyłączenie dla transakcji zawieranych na własny rachunek było uregulowane w art. 2(1)(d) dyrektywy MIFID z 2004 (poprzedniczki MIFID 2) oraz w art. 70 ust. 1 pkt 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
5 Tzw. wyłączenie dla działalności dodatkowej jest uregulowane w art. 2(1)(j) dyrektywy MIFID 2 oraz w art. 70 ust. 1 pkt 10 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/.592 z dnia 1 grudnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kryteriów pozwalających ustalić, kiedy działalność ma być uznawana za działalność dodatkową względem głównego zakresu działalności
7 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ang. European Securities and Markets Authority).
8 https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/MIFID_wylaczenia_ze_stosowania
9 Rozporządzenie z 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentem pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji
Zobacz także:

KOMENTARZE ( 6 )

Rozwiń (Pełna treść komentarza)
Autor: Ekonomista 06.02.2019r. 21:25
Może autorka podałaby jakie to firmy najbardziej handlują pozwoleniami?
Odpowiedzi: 1 | Najnowsza odpowedź: 07-02-2019r. 10:14 ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Rozwiń (Pełna treść komentarza)
Autor: m 07.02.2019r. 09:37
Dziękuję za artykuł. Wreszcie krótko, zwięźle i zrozumiale opisane uprawnienia CO2 pod MIFID2.
Odpowiedzi: 1 | Najnowsza odpowedź: 07-02-2019r. 10:53 ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Rozwiń (Pełna treść komentarza)
Autor: Ekonomista 10.02.2019r. 21:22
Na tym polega wiedza eksperta, że wie więcej niż pisze to prasa. Najwięcej pozwoleń na emisje CO2 ma Gazprom, drugi... pełna treść komentarza
Odpowiedzi: 1 | Najnowsza odpowedź: 11-02-2019r. 14:11 ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 6 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2019
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE