ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREHandel emisjami CO2
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU


KONTAKT




MATERIAŁY PROBLEMOWE
12.01.2015r. 13:33

prof. dr hab. inż. Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka
W październiku 2014 Unia Europejska podjęła decyzję dotyczącą celów polityki klimatycznej do 2030 roku. Polsce obiecano 40% darmowych pozwoleń na emisje CO2. Obiecano, bo z realizacją może być trudniej. Przeanalizujmy jaki to będzie miało wpływ na rachunki za energię elektryczną dla odbiorców końcowych.
Energy NewsLetters nr 7/2015
29.12.2014r. 13:40

Czy transformacja energetyczna jest „brudnym błędem" ("schmutziger Irrtum"), jak sformułował ostatnio Frank Drieschner - autor publikujący w niemieckim DIE ZEIT, który przetłumaczył i opublikował 22.12.2014 r. za BiznesAlert.pl portal CIRE.pl? Czy też jest bardziej „czystym przełomem" ("saubere Wende“), jak ripostował również w tym opiniotwórczym tygodniku Rainer Baake - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Energetyki?
Autor: Dr Patrick Graichen, Agora Energiewende
06.11.2014r. 11:10

dr inż. Bolesław Jankowski, Badania Systemowe "EnergSys"
W ostatnich dniach przez media przetoczyło się wiele wypowiedzi dotyczących wyników szczytu unijnego odnośnie ram polityki klimatycznej na lata 2020 – 2030. Dominuje przekaz rządowy o ogromnym sukcesie negocjacyjnym uzyskanym 23 października 2014. Wynegocjowane prawo do darmowego przydziału uprawnień ma zapobiec wzrostowi cen energii, a uprawnienia i środki jakie ma otrzymać Polska mają umożliwić modernizację polskiej energetyki.
Mimo tych zapewnień warto jednak dokładniej przyjrzeć się skutkom tak szeroko prezentowanych sukcesów. Niestety, bliższy ogląd prowadzi do wniosków, że wynegocjowane rozwiązania nie zatrzymają szybkiego wzrostu cen energii, a pula uprawnień jaką ma otrzymać Polska będzie mniejsza od ilości uprawnień, jakie będą musiały być zakupione przez producentów energii elektrycznej i ciepła. Oznacza to zwiększenie a nie zmniejszenie kosztów polityki klimatycznej w stosunku do dotychczasowych ocen.
20.10.2014r. 14:03

dr inż. Bolesław Jankowski, Badania Systemowe "EnergSys"
Oceniając proces decyzyjny od strony faktów i prezentowanych analiz należy stwierdzić, że ewentualne przyjęcie propozycji KE dotyczące ram polityki klimatycznej na lata 2020 – 2030 w czasie Rady Europejskiej w październiku oznaczać będzie całkowite lekceważenie racjonalnych zasad podejmowania decyzji. Uzasadnieniem tej tezy jest brak odpowiednich analiz, w szczególności oceny skutków dla poszczególnych krajów, a także brak merytorycznych argumentów za wdrożeniem tej polityki. Stawką w grze nie są tylko dziesiątki i setki miliardów złotych w Polsce, nie tylko wielokrotnie większe kwoty jakie trzeba będzie wydać po wprowadzeniu polityki dekarbonizacji w całej UE. Chodzi przede wszystkim o to, czy Unia będzie wspólnotą, w której polityki będą tworzone w sposób klarowny i racjonalny, a ich celem będzie dobrobyt wszystkich krajów i wszystkich obywateli UE. Chodzi o to, czy UE będzie nadal znajdowała się w kręgu cywilizacji europejskiej, czy też z tego kręgu sama się wypchnie.
08.10.2014r. 12:49

Ważą się losy drugiego pakietu klimatycznego, który przez dziesiątki następnych lat będzie decydował o kształcie sektora energetycznego, funkcjonowaniu przemysłu i kosztach życia zwykłych ludzi
Autorzy: Stanisław Tokarski i Jerzy Janikowski, „Polska Energia” nr 10/2014
03.09.2014r. 13:50

Pod wpływem ideologii UE przyjęto oceniać skuteczność działań poprzez procentowe porównanie zmniejszania emisji np. CO2 do okresów poprzednich. Jest to wskaźnik wysoce niedoskonały, bo jeżeli dany kraj ma niski poziom emisji , bo jest krajem biednym i nie rozwiniętym, to z reguły wzrost gospodarczy powoduje zwiększenie emisji w procentach i nie zadowolenie „kapłanów emisji” z UE. O wiele bardziej sprawiedliwym jest bardzo prosty i czytelny (aczkolwiek z pewnymi drobnymi wadami) wskaźnik pokazujący emisję CO2 w ciągu roku w tonach na głowę mieszkańca. Łatwiej wtedy odnieść poziom emisji do krajów o podobnym poziomie rozwoju gospodarczego , a także do krajów o niskim poziomie emisji.
Autor: Bogdan Janicki, radca prawny, starszy dorada Central Europe Energy Partners
02.09.2014r. 05:09

Z zainteresowaniem przeczytałem odpowiedź FOR na moją próbę zwrócenia na blogu „Odnawialnym” uwagi autorom artykułu „FOR Ostrzega: Unia Europejska zamierza jeszcze bardziej ograniczać polską gospodarkę regulacjami klimatycznymi” na słabość argumentacji za postawioną już w samym w samym tytule tezą.
Autor: Grzegorz Wiśniewski
28.08.2014r. 09:22

W swoim tekście („Wątpliwe argumenty antyklimatyczne i nieuzasadniony atak na OZE w publikacji think-tanku prof. Balcerowicza”, 16.08.2014 r.) Grzegorz Wiśniewski zarzuca autorom publikacji Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), że pomijają argumenty dowodzące słuszności polityki klimatycznej UE i powołują się na analizy komercyjnych grup interesu („FOR Ostrzega: Unia Europejska zamierza jeszcze bardziej ograniczać polską gospodarkę regulacjami klimatycznymi”, 14.08.2014 r.).
Anna Patrycja Czepiel - koordynator programu „Unia Europejska a rozwój” w Forum Obywatelskiego Rozwoju, współautorka publikacji FOR Ostrzega pt. „Unia Europejska zamierza jeszcze bardziej ograniczać polską gospodarkę  regulacjami klimatycznymi”.
26.08.2014r. 13:30

W związku z wdrożeniem Dyrektywy CCS, na inwestorze planującym budowę dużego bloku energetycznego ciąży obowiązek wykonania oceny gotowości do wychwytywania, transportu i składowania CO2, czyli wykazania, że instalacja jest „CCS Ready”. W artykule opisano, z czym ten obowiązek się wiąże oraz jakich instalacji on dotyczy.
Autor: Elwira Szczepek, Tractebel Engineering S.A.
18.08.2014r. 13:24

Forum Obywatelskiego Rozwoju - FOR w swojej najnowszej publikacji wezwało rząd RP do zablokowania na październikowym szczycie UE nowej polityki klimatycznej UE 2020-2030. Autorzy publikacji stawiają tezę, że nową propozycje KE z celami redukcji emisji CO2 do 2030 roku (rok bazowy 1990) o 40 proc. i wzrostu udziału energii z odnawialnych źródeł energii (OZE) do 27 proc. należy wręcz całkowicie odrzucić i nawołują aby zadania tego dokonała Polska i kilka innych krajów UE, które zdaniem FOR przyłączą się do polskiej krucjaty antyklimatycznej (Czechy, Węgry i Portugalia). Uzasadniają swoją próbę dodatkowej mobilizacji rządu RP tym, że zdaniem FOR, proponowana przez KE regulacja jest zła, bo zuboży firmy, zniekształci gospodarkę dotacjami i przez to zaszkodzi rozwojowi gospodarczemu.
Autor: Grzegorz Wiśniewski



cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE