ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREHandel emisjami CO2
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU


KONTAKT




SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

UE. Jest porozumienie w sprawie monitorowania emisji CO2 w transporcie ciężkim
27.03.2018r. 11:48

Reprezentująca państwa członkowskie UE bułgarska prezydencja wypracowała w nocy z poniedziałku na wtorek porozumienie z przedstawicielami PE w sprawie przepisów dotyczących monitorowania i raportowania emisji CO2 oraz zużycia paliwa przez transport ciężki.
Regulacja jest częścią pakietu, dzięki któremu Unia Europejska ma redukować emisje gazów cieplarnianych i zmierzać do niskoemisyjnej gospodarki. Jak podały służby prasowe Rady UE, porozumienie, jakie udało się osiągnąć w poniedziałek około północy, jest wstępne; jego tekst będzie jeszcze przedstawiony unijnym ambasadorom do zatwierdzenia.

Nowy system monitorowania i sprawozdawczości będzie podstawą do ustanawiania i egzekwowania norm dotyczących emisji CO2 oraz zużycia paliwa przez nowe pojazdy transportu ciężkiego. Taki sam system dotyczący samochodów osobowych i furgonetek został już wcześniej przyjęty przez UE. Regulacja, w sprawie której osiągnięto porozumienie, odnosi się do ciężarówek, busów i autokarów. Dzięki niej emisje ciężkich pojazdów zarejestrowanych w państwach UE będą po raz pierwszy mierzone i monitorowane w ustandaryzowany sposób.

Przepisy mają pozwolić na stworzenie centralnego unijnego rejestru, do którego dane dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa będą przekazywać producenci i odpowiednie władze. Aby zapewnić przejrzystość i ułatwić porównywanie pomiędzy różnymi modelami pojazdów, dane te będą dostępne publicznie. Wyjątkiem będą przypadki usprawiedliwione koniecznością ochrony prywatnych danych i zapewnieniem uczciwej konkurencji.

Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska emisje gazów cieplarnianych z transportu w 2015 roku były 19 proc. wyższe od poziomu z 1990 roku. W 2015 roku transport drogowy odpowiadał za prawie 73 proc. emisji z transportu w ogóle, włączając w to lotnictwo i przewozy morskie. Prawie połowa z tych emisji (44,5 proc.) pochodziła z samochodów osobowych, natomiast nieco mniej niż jedna piąta (18,8 proc.) z ciężarówek i autobusów.
Dążąc do osiągnięcia swoich celów klimatycznych na rok 2030 UE planuje zredukowanie emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu o około 20 proc. poniżej poziomu z 2008 roku.

Aby uzgodnione wstępnie regulacje weszły w życie, muszą one po zatwierdzeniu porozumienia przez ambasadorów być jeszcze formalnie przegłosowane przez Parlament Europejski i zaakceptowane przez Radę UE.

W ramach polityki klimatyczno-energetycznej do 2030 roku UE realizuje trzy główne cele. Ma ograniczyć o co najmniej 40 proc. emisję gazów cieplarnianych w stosunku do poziomu z 1990 roku, zapewnić co najmniej 27-procentowy udział energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii oraz zwiększyć o co najmniej 27 proc. efektywność energetyczną. Ramy te zostały przyjęte przez przywódców krajów unijnych w październiku 2014 roku.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE